tisdag 15 juli 2014

Snart semester

Härliga dagar

 En lång tid såg det inte ut att bli mycket till sommar men så slog det plötsligt om. Fantastiskt! Med solen kommer naturligtvis värmen. Inte mig emot, jag älskar värmen.
Kissarna är kanske inte lika glada åt hettan. De håller sig ganska lugna under den varma delen av dagen men får desto mer energi när svalkan kommer om kvällen.

Utevistelse

 Att vara ute innebär att killarna måste ha kattselen på. Det har missarna förstått nu!
Så fort man tar i altandörren kommer de farande som en dunderstorm. Med världens fart och utan tanke på det de passerar. Saker flyger och stackars den som råkar hålla en katt i famnen!

Insekter & fåglar

Väl ute kommer selarna på och då blir de lite lugnare. De har sina favoritställen där de kan titta på insekter och fågellivet. De är mycket fascinerade av fåglarna och letar upp den absolut bästa platsen för att se dem bäst! Då hänger de över kanten och vill helst ta en språng efter dem. Annars sticker nosen genom nätet i tron att det gör att de kommer närmare. Den stackars insekt som råkar förirra sig in på vår altan och inom räckhåll för killarna blir snabbt jagad och uppäten om de åker fast.

Hopp

Båda katterna har nu varit uppe på de staket som skiljer oss grannar åt, men eftersom de har selarna så har det inte gått längre än så. De blir raskt infångade och är de alltför envisa så går vi helt enkelt in.
Jag vill inte riskera att de smiter iväg. De är inte längre så rädda för oväsen från gatan.
Här om dagen tog grannen intill fram en trimmer för att putsa till gräset och det för ju endel oväsen men det bekom dem inte.

Regn

 I går eftermiddag kom det i alla fall regn, en ordentlig skur. Vi hade inte täckt över möblerna så jag och barnen tog oss ut med regnponcho och paraplyer för att åtgärda detta. Min tanke var att katterna skulle vägra att gå ut i detta regnrusk, men icke.
De klafsade ut och tog sin tillflykt stundvis under det nu täckta bordet. Eftersom de har en vattenavvisande päls så bekommer väl inte regnet dem så mycket.
Efter endel lockande, puttande och tillslut infångande fick vi dem med oss in!

Envisa

 Som jag tidigare berättat så har ju Dubblo och Rada fått smaka en nytt märke kattfoder som heter Acana. De är nästan lika förtjusta i det som att gå ut på altanen. Dessvärre så börjar de nu rata det gamla fodret Eukanuba. Jag har rätt mycket kvar av det fodret så jag vill att de äter upp det även om jag sedan inte köper det fler gånger. De är nu två olika viljor därhemma, kissarna som inte vill äta och går och jamar och kommer farande så fort man vistas i köket. Själv häller jag bara upp det gamla fodret för annars struntar de i det, om jag nu skulle ta lite av båda.
Naturligtvis äter de när nöden kräver det, och de är absolut inte undernärda eller mår dåligt på något sätt. Det skulle jag aldrig låta hända! 
Matskålarna byts ut varje morgon så att de är fräscha även om det kvarvarande fodret flyttas över till den nya skålen. Vattnet byts flera gånger varje dag och de har flera skålar!

Foto



/Helene

Inga kommentarer: