söndag 13 april 2014

Frisk luft

Balkongen

Våren närmar sig och vi övar med kattselarna då och då. Idag satte vi på kopplet på båda kissarna och lockade med dem ut på balkongen. Dubblo var mest intresserad av snöret i änden på kattspöet och verkade inte tänka på vart han befann sig.
Radagast var mer försiktig och betänksam. Vi var lite oroliga att killarna skulle fara runt när vi kom ut men det var så försiktiga av sig, denna gång i alla fall!
Det är ju så att när man har en katt i koppel så följer den ju inte människan, utan det är vi som följer katten. Jag har en idé om att ha med ett kattspö och leda vägen vid behov med lek.




Transportbur

Om en månad är det dags för kastrering för killarna. Jag har börjat att leta efter en transportbur till våra "sibbar" som behövs för resan och besöket hos veterinären. Resan är inte så lång men de måste sitta i en bur. Det kan också vara en trygghet när de är hos veterinären. Killarna blir ju sövda under ingreppet och det borde ju kännas skönare att vakna upp på en välkänd plats.
Jag har sökt runt lite på nätet och funnit att det finns krav på utrymmet i en bur för katter. Jordbruksverket säger att:.
Minsta mått på en bur för transport av katt ska vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur. Dessutom ska varje katt ha minst följande utrymme:
längd = 0,5 meter,
bredd = 0,3 meter,
höjd = 0,35 meter.

Det bästa vore nog om vi kunde ha dem i samma bur eftersom de inte kommer att vara några vana resenärer. Detta kräver naturligtvis att bokar en taxi eftersom buren blir svår att bära. Jag har hittat denna transportbur till ett bra pris. Måtten L: 70 x 52 x 52 cm borde räcka till dem båda.
0,7 / 2= 0,35
0,35 x 0,52 = > 0,18
Jag är ingen matematiker men dessa mått borde räcka för Jordbruksverkets krav.

Pet Soft Crate Tybur

Vikt

Jag har lyckats få tag på ett batteri till personvågen och provade min idé om att väga mig själv med katten i famnen och sedan dra bort min vikt, men tyvärr så blev det inte så tillförlitligt.
Det slutade med att båda katterna fick samma vikt, 3,8 kg och det syns ju lång väg att Dubblo väger mindre.
Antingen är vågen av ringa kvalitet eller så är det så liten vikt att detta inte går att väga med en personvåg.
Vi får se om jag kommer på en annan taktik! Vore ju bra att ha lite koll för att se att allt är som det ska under uppväxten särskilt.
En kastrerad katt sägs också lätt gå upp i vikt. Jag vill nog ha lite koll!

Öppnar dörrar

Nu går det inte att stänga ute kissarna från garderober eller byrålådor längre. De har upptäckt att dessa kan de faktiskt öppna själva. Även innerdörrar som endast är "igenputtade" går oftast att "krafsa" upp.
När jag bäddade rent i vår dubbelsäng här om dagen hittade jag strumpor från vår byrålåda mellan huvudänden och väggen. Även mitt under sängen låg ett par hopvikta strumpor. I onsdags/torsdags kom jag hem och upptäckte att en av lådorna i byrån var öppen samt att det var en del katthår där. Spåren var tydliga, så jag visste vilka som haft roligt!
Kuddarna som brukar ligga på sängen låg också vårdslöst slängda på golvet.
Vi har sedan dess sett dem öppna dörrarna och hört dem tidigt om morgonen.

Höjdhopp

Dubblo har även hoppat upp på en av köksbänkarna där micron står för att se bättre när vi lagar mat. Det är också ett kul ställe att gå runt på för att få uppmärksamhet. En gång nyligen såg jag Dubblo fiska upp ett äpple ur vår fruktkorg (se korgen på bilden) genom att ta kvisten mellan tänderna och helt enkelt lyfta ur det. Det var sedan kul att leka med ... Det märkvärdiga var kanske att det var det sista som låg i botten av korgen, så lyftet blev rätt långt, men kvisten höll!
Klart att det är spännande att besöka höga höjder om man gör sådana fynd.


/Helene

Inga kommentarer: