måndag 7 april 2014

Nya erfarenheter

Smakprov

När dotter och jag står i köket för att laga mat så kommer katterna alltid för att titta på. Om de lockar deras luktsinnen så kan de t.o.m klättra upp på ens ena ben för att komma närmare. Då kan  man vara glad om byxorna är av en tjockare kvalitet.
Denna vecka har katterna fått prova på lite riktig mat när vi har tillagat sådana maträtter till oss själva. Det blev kyckling en dag och nötfärs en annan. Katterna fick då varsin rå smakportion.
De är mycket nyfikna och vill gärna prova. Kycklingen tog lite längre tid att tugga i sig, men de åt upp alltihop. Eller rättare sagt när Radagast var nöjd åt Dubblo upp det sista av hans också!

Kycklingfile
Nötfärs

Lek eller avspisning

Under veckan som har gått har killarna varit mer på varsitt håll under dagtid när de har sovit. Radagast har legat på övervåningen medan Dubblo har sovit på nedre våningen. Ett par gånger har jag också sett killarna fräsa åt varandra och burra upp sig för att se större ut. Att burra upp sig ska ju vara för att försöka skrämmas och på så sätt undvika bråk. Katterna har ett särskilt språk som man gör bäst i att lära sig. Kolla denna hemsida och följ länkarna i menyn & texten (Länkar och kattråd- Råd och hjälp- Kattens språk) om du vill veta mer. 
Annars är de i luven på varandra ungefär lika mycket som tidigare. Fast ju äldre och större de blir, desto större tussar är det som flyger, men ännu har långt kvar innan de är vuxna. I fredags blev de fem månader!


Dubblo reser ragg!

Solsken

Eftersom kissarna är innekatter så får de njuta av solen från våra fönster ännu. En favoritplats som de har hittat är dotters säng. Den står precis vid hennes sovrumsfönster och det vetter mot söder. Hela sängen lyser upp av solskenet när det är fint väder och det värmer naturligtvis mycket skönt! Vem skulle inte vilja ligga där och lapa sol?

Leverans

I onsdags kom leveransen från "kattkompaniet" med kattselarna och en ny kattleksak. Selarna var goda att bita i, men inte lika kul att ha på sig. Jag började med att bara lägga selarna över ryggen på missarna medan vi lekte. Det ska ju vara en positiv upplevelse.
Liten stund varje eftermiddag kom selarna fram och i helgen gick båda kissarna med lite övertalan runt med selarna på sig. Det krävdes en hel del distraherande för att de inte skulle bita och försöka komma ur de konstiga sakerna som de tvingades ha på sig.
Det gick faktiskt lite lättare med Radagast som fick den röda selen. På söndag eftermiddag satte jag på kopplet i selen. Då blev han skrämd och försökte springa ifrån kopplet och hans hjärta rusade, men jag pratade lugnt med honom och vi fortsatte att ha kul när han lugnat sig.
Snart kopplade jag loss honom igen, men selarna hade de på sig en bra stund.



Kattgodis

När de gör något bra måste de naturligtvis få något extra smaskigt och då kommer kattgodiset fram. Jag brukar hämta det i köket och så fort man ens tar i påsen så sitter båda katterna direkt nedanför en. De jamar piper och gör allt för att komma upp i samma höjd.
Jag tar med dem till klätterställningen och lägger snabbt in godiset på olika platser så att de får jaga lite. Jag måste säga att de inte är några "spårkatter" direkt men tillslut har de i alla fall hittat alla godbitar!

Godisjakt!

Lek

Vi har haft endel kul med katterna med det nya kattspöet som har en "boll med svans" i ett långt snöre. Kissarna tycker om svansen som påminner om fjädrar men är lurvigare. Bollen har en pingla i sig men den är ok. Svansen uppväger ljudet!



En annan lek dotter och jag ägnade oss åt var att rulla/studsa en boll mellan oss på hallgolvet. Kissarna försökte fånga den och for fram och tillbaka i sin jakt efter bollen eller så åkte deras huvuden fram och tillbaka när de försökte följa den med blicken. Ungefär som på tennis!

Vägning

Kissarna växer som förväntat och nu börjar köksvågen trots mina små trix bli för liten. Dubblo lyckades jag få in i huset på vågen och få en rätt säker siffra på. Radagast var väldigt svårflörtad och även om vi lyckades få honom dit så stod han inte stilla tillräckligt länge för att få en säkert mått. Radagast väger ungefär 3,8 kg och Dubblo 3,5 kg.
Min plan här näst är att skaffa ett nytt batteri till vår personvåg och väga på den genom att själv ställa mig på vågen med dem och sedan dra bort min vikt. Det borde åtminstone bli med 100 grams avrundning och det borde ju vara tillförlitligt nu när de är så stora.



/Helene

Inga kommentarer: