söndag 22 juni 2014

Baddags

Tvättning

I går eftermiddag var det slutligen dags. Under en tid har vi tyckt att kissarnas päls har börjat lukta mindre gott. Så jag tog beslutet att det var dags för ett bad! Katternas klor var relativt nyklippta.
Vi såg till att städa huset först och sedan tog jag fram handdukar och fyllde ca 5 cm i badkaret med varmt vatten. Katter gillar inte kallt vatten så jag hällde upp varmare än min egen kroppsvärme.
Tanken var att jag och dotter skulle locka in kissarna i badrummet och sedan skulle jag lyfta upp en i taget och sätta ned dem i karet. Eftersom det finns en risk att man blir riven så ville jag inte låta henne göra det. Hon fick filma och assistera mig!

Starka katter

Att katter inte gillar vatten vet nog alla, men de här krabaterna ska alltid vara med när man duschar och kranar ska vridas på så att de kan dricka i handfaten. De vill alltid vara med när man städar och att gå på det blöta golvet är det inget märkvärdigt för dem.
Jag hade en viss förhoppning att det skulle gå rätt bra med badet, men det skulle jag nog inte säga så här i efterhand. De kämpade ordentligt och var alls inte lätta att hålla kvar i vattnet. Vi använde duschen på svag stråle för att väta pälsen, men de har en tjock vattenavstötande päls så det var inte lätt.
Dubblo som har lite smalare kroppsbyggnad var lättare att hålla och han blev därför mest våt. Radagast protesterade mer och jamade och gjorde allt för att ta sig loss.
Tillslut fick vi ha honom på golvet och duscha honom där! Han blev inte lika blöt som brodern, men hans stolthet fick sig en ordentlig törn!

Irriterad

När de tillslut fick gå fritt igen i badrummet så hjälpte vi till med torkning och kamning. Vi fick gå efter dem med handdukarna och fnissade åt dem. De blev så smala! Killarna slickade och kämpade för att få ordning på pälsen igen.
Radagast ville mycket gärna komma ut ur badrummet och satt vid dörröppningen och jamade. Han t.o.m fräste åt brorsan när han kom för nära. Han ville bara komma bort från detta hemska rum!

Mjuk päls

Nu har kissarna den mjukaste, härligaste pälsen och den luktar bra igen. Badet gjorde verkligen underverk!










/Helene

Inga kommentarer: