lördag 21 juni 2014

Rådjursnät

Nät på baksidan

Eftersom vi fick en mycket över på rullen med rådjursnät så kom vi på att vi kunde sätta som ett staket med nät för att hålla grannars katter utanför och våra egna katter innanför altanen på baksidan.
Det fungerade riktigt bra. Vi satte nätet så att de smälter in i häcken längs långsidan och på gavlarna har vi ju redan staket mot grannarna som skydd. Perfekt!


Falsk säkerhet

Jag lät kissarna gå fritt men upptäckte snart att de inte var säkert att lämna dem utan uppsikt. Efter deras bus med kökshyllan så var det klart att det skulle komma mer. Trots att jag under flera år försökt få blomster att växa på tomten så har jag aldrig lyckats. De torkar bort eller vissnar och dör, men nu har det på egen hand kommit upp ett par växter precis vid häcken och nätet och de är fina så jag vill inte dra bort dem.
Dessa lockar ju naturligtvis till sig humlor och bin, och vem gillar att jaga dessa? Katterna naturligtvis.
De blir så ivriga och ställer sig upp mot nätet och av tyngden så sviktar och sjunker det ned. När killarna blir ivriga så är det lätt för dem att bara ta ett skutt och de är så över. På fel sida förstås om insekten flyger dit. Själv kommer jag inte lika smidigt över ...
Nu går jag med och vaktar dem! Vid minsta försök så får man hålla sig framme.

Skuttet

Det var ju klart att det inte skulle fungera. Nu i helgen så var jag inte tillräckligt snabb och Radagast tog enkelt ett skutt när han satt nedanför staketet till ena grannen och hoppade upp, men som tur var tvekade han eftersom det var en ny omgivning, och då hann jag fram och omfamnade honom med snabba kliv.
Nu har de selar med kopplet hängande efter sig när vi är där ute.
Nätet håller i alla fall främmande katter utanför vår altan och det får man ju vara glad för.




Foton

Dubblo

Radagast

Rada

Rada

Rada

Rada

Rada




/Helene

Inga kommentarer: