söndag 16 februari 2014

En katt i byrån

Nyfiken i en strut

I morse (lördag) fick man äntligen stanna kvar lite längre i sängen utan att tvingas upp av väckarklockan. Maken ville ändå upp redan vid sju men jag vägrade. I sovrummets mörker trevade han sig fram efter sina kläder och klev försiktigt för att inte krocka eller trampa på ett par nästan osynliga svarta katter.
Han hittade fram till byrålådan och tog vant ut ett par rena strumpor samtidigt som en nyfiken Dubblo hoppar upp i lådan, men i tron att katten hoppat ut igen stänger han lådan. Vi såg båda en katt utanför lådan så jag kryper ned under täcket igen samtidigt som han går mot trappan till nedervåningen.
Plötsligt hör jag ett krafsande och ropar tillbaka maken. Han öppnar raskt lådan samtidigt som vi fnissar lite skyldigt, men där finns ingen katt. Märkligt!
Plötsligt ser jag något röra sig under lådan som är utdragen och där tittar Dubblo fram.
-Jösses, han satt så illa till att vi undrade hur vi skulle få ut honom. På något sätt lirkade han sig ut tillslut ut på egen hand.
Han måste ha krupit in i byrån och kanske hamnat i utrymmet bakom, och sedan klivit in i den undre lådan när maken drog ut strumplådan igen.

Modigare

Idag (lördag) var det städdags igen. Aldrig har vi väl städat så mycket som nu när vi har katt. Dammsugning och våttorkning på både över och undervåning. Eftersom kissarna drar runt på kattsand som inte är så mysig för oss att gå på, och vi tappar matrester vid matlagning och måltider som inte är bra för kissarnas magar så blir det till att städa.
Tidigare har katterna gömt sig på övervåningen eller högt upp på en hylla när vi har dammsugit, men idag stannade de på skrivbordet och tittade nyfiket på. Mycket överraskande!

Kloklippning

Under tiden då våra små katter ligger och sussar får man passa på att göra deras pedikyr. Dubblo lyckades jag klippa klorna på när han låg i skrivbordsstolen. Radagast flörtade jag med hur mycket som helst, men han vägrade. Jag provade med hans favoritlek med snöre uppe i dubbelsängen, men inte då! Jag lyckades kamma honom mellan varven, det var allt!
Tillslut när vi tillsammans tog en ordentlig tupplur och han inte ville gå upp lyckades jag att gå genom hans klor. Han är inte så förtjust i närhet så det kändes naturligtvis bra!

Ommöblering

Idag flyttade jag runt lite på endel saker i vardagsrummet som fåtölj, koja och kartonghusen som de kryper in i ibland, så kissarna skulle få se lite nytt. Jag märkte dock ingen större skillnad!
Jag har däremot upptäckt en ny sak de gillar att leka med, hårsnoddar! Dubblo lekte länge och väl med ett vanligt hårband och Radagast föredrog en mindre färgglad variant. Ibland sköt vi iväg med dem som gummisnoddar och de for efter som ett streck.

Äter som hästar

I dag har vi haft dessa små underbara, livliga och gulliga små katter i två veckor. Deras matlust har det inte varit något problem med. I går tog en 10 kg påse med kattfoder slut! Att de äter mycket märks på deras vikt och i kattlådan. Radagast har t.o.m blivit litet rund om magen. Maten står framme hela tiden och vi vill inte ta bort den eftersom Dubblo är lite mindre och har känts lite väl smal!
Även om killarna sover en hel del så leker de också mycket med varandra, oss och leksakerna så de gör av med mycket energi. Titt som tätt hör man dem vid matskålarna!










/Helene

Inga kommentarer: