söndag 9 februari 2014

Nybygge

Lördag morgon

Kissarna ville gå upp som vanligt och brydde sig inte om att det var lördag. Husse gjorde dem sällskap medan matte tog sig en längre lur.
De tyckte att det var lite underligt att vi alla var hemma igen!
Lite senare när jag bäddat och varit i duschen, gick jag för att klä mig. Då upptäckte jag lite ljust blod på överkastet. Det var inte så mycket, men det verkade komma från Dubblo. Misstankarna kom för att han satt och tvättade sig på svansen i sovrummet. Det var svårt att gissa sig till vad det kunde vara men vi bestämde oss för att avvakta. Jag försökte undersöka saken lite närmare, men för en kolla en kisse som inte gillar att var i famnen eller fasthållen, är det rätt svårt.

Nya hyllor

Efter allas frukost satte vi igång med att utöka hyllorna på väggen, fast på andra sidan.
Det blev två till utöver den som vi redan hade och en "spång" upp till en av dem.
Katterna låg i vår säng och sov medan vi mätte och tejpade upp mattor på hyllorna. När det var dags att borra hål i väggen gick jag upp till dem och stängde dörren. När husse satte igång maskinen och att borra i betongväggen så reagerade kissarna direkt. En for ned på golvet och den andra stirrade på väggen.
Jag försökte överrösta oväsendet och lugna dem med min röst. Eftersom det var rätt många hål så tog det en stund. Båda katterna blev i alla fall märkbart lugnare av att jag var där.

Gångvägar

När det var klart så var Dubblo den första att prova spången upp. Han gick avvaktande och nosade på vartannat steg, men han fortsatte vidare ända upp. Först var vi oroliga att vi hade för långt avstånd mellan hyllorna och att de skulle ha svårighet att komma upp, men det visade sig att det inte var några problem.
Vi satte hyllorna på olika höjd och med mellanrum för att de skulle få lite motion och ha kul! Inta bara traska på rakt fram.

Kana på golvet

På kvällen såg jag det traditionella hos djur "åka kana" på golvet med baken. Nej! -mask, var det första jag tänkte då! Nu har jag läst på flera ställen på Internet och kommit fram till att hos innekatter är mask mycket ovanligt, men förekommer genom att vi drar in eländet med skorna. När jag googlade runt på nätet så hittade jag kollamasken på Apoteket. Med detta kit kan man själv kolla om det kan vara mask.
Ett annat alternativ kunde vara analsäcksinflammation. Då irriterar det i baken och katten åker också kana.
Vi beslutade oss för att köpa testet, vänta på svaret och  är det negativt bokar vi tid hos veterinären för en koll.
Stackars kissen! Vi hoppas att han blir bra igen snart.

Video


/Helene

Inga kommentarer: