söndag 9 februari 2014

Storstädning

Rengöring

I dag fick jag för mig att det här duger inte. Om det är vårt fel att Dubblo är krasslig i magen så måste här göras något. En stor bov i dramat måste ju var det vi drar in med skorna, så skohyllan hamnade i duschen och skrubbades.
Golven dammsugades i hela huset och golven på nedervåningen våttorkades.  Damm under soffa och på dess ben avlägsnades. Överkastet i vår säng tvättades i 60 grader och kissarnas matskålar bytes till ett par äldre större porslinsskålar.
Det gjordes under endel suck och stön från familjemedlemmarna, men det kändes ändå nödvändigt.

Pedikyr

Under dagen har jag försökt klippa klorna på kissemissarna och hade bara lyckats med en varsin klo på hela tiden. Alldeles nyss när Dubblo låg i husses skrivbordsstol för en tupplur passade jag på igen. Jag lyckades få fram klorna och klippte av yttersta spetsen på allihop. Ett problem var förstås synen. Nu när man passerat 40 år så är den inte i skarpaste laget. Lite med andan i halsen fick jag detta ändå gjort. Jag känner mig mycket stolt!
Jag passade också på att med en varm blöt handduk rengöra hans tassar. Han verkade ha klivit i något och inte fått bort det själv?!! 

Bad

Jag börjar också fundera på om det börjar bli dags för att bada kissarna. Jag hade lyckat få Dubblo i knät och satte näsan mot hans päls och den hade en viss lukt som inte funnits där förut! Bäst att skynda långsamt och inte bli för ivrig. Badet spar vi till en passande dag.

Magbesvär

Idag har vi inte sett till något av de besvären Dubblo verkade ha med magen. Konstigt!
Jag ringde vårt Apotek mitt på dagen för att fråga om de hade provtagningskittet hemma, men det skulle inte komma förrän på torsdag. De kunde heller inte söka rätt på det på närmaste Apotek eftersom det är en receptfri vara.
När jag rensade kattlådan i morse så fanns där både vanlig konsistens och den av något lösare variant.
Vi håller tummarna att det kanske var något tillfälligt och att vi (jag) reagerade för hastigt! Vi har honom under uppsikt.
Hur som helst ska jag skaffa medlet kollamasken och ha det i mitt eget Apotek här hemma.
/Helene

Inga kommentarer: