torsdag 20 februari 2014

Nya grejjer

Beställning

I dag kom paketet med mat, kattsand, nya leksaker och lite kattgräs. Kattgräset ska vara bra för kissarnas matsmältning. När vi packade upp krukan och katterna fick syn på den så var det jorden som var roligast till en början. Vi hade fullt sjå att hålla dem i schack.
Snart upptäckte de i alla fall att gräset var ätbart och det såg mycket roligt ut när de försökte rycka loss några grässtrån.



Torrfoder

Vi har fortsatt att ge Dubblo och Radagast samma torrfoder som de fick hos uppfödaren. Som jag tidigare har berättat så var vi övertygade om att vi gett dem alldeles för mycket mat, men till vår lättnad var det inte så farligt. På följesedeln stod det att vi hade köpt en 10 kg påse/säck med torrfoder och vi gjorde beräkningar därefter. Vi var oroliga över hur mycket mat de egentligen hade fått under sina första veckor. Jag ringde t.o.m upp Djursjukhuset i Bagarmossen och frågade om Dubblos lösa mage kunde bero på för mycket mat.
Vi uppmanades att kontrollera mängden de äter och att försöka lära dem att äta ur varsin matskål.

Fel beräkningar

När beställningen kom idag så fick vi se hur en 10 kg påse ser ut och en sådan stor påse har vi inte köpt tidigare, det måste ha varit en 6 kg påse. Nu går vi hur som helst efter tabellen på påsen och hoppas att lösa magar och viktuppgången ska lugna sig! Att få dem att äta ur sin egen skål är inte heller det lättaste. Det blir ett evigt passande och styrande vid måltiderna. Förhoppningsvis ger det fördelar längre fram när de har vant sig!

Kul låda

En dag i veckan rotade jag genom klädkammaren efter något kul för kissarna att göra. Jag hittade dotters gamla kista i tyg från IKEA som går att öppna i botten med en dragkedja och den öppnade jag en liten bit. Jag lade kistan dessutom upp och ned och tog bort locket.
Kistan har blivit en favorit som ni kan se på filmen!


Video




/Helene

Inga kommentarer: