söndag 2 februari 2014

Ombytta roller

Natten

Under natten sov Radagast och Bombadill högst uppe på hyllan i vardagsrummet. I går kväll gjorde jag allt för att locka dem till vår säng, men precis när de skulle hoppa upp så tittade jag ner och vi blev lika överraskade. De valde att sova på nedervåningen.
På morgonen när vi kom upp såg vi deras spår och hur de hade varit i rörelse...

Måltider

Nu äter de utan problem, men sprätter ut maten ur skålen. När de har ätit så ligger en hel del utanför.
Skålarna kanske är för små, de rymmer endast 250 ml!
Deras foder är Kyckling med lever för kattungar och det verkar i alla fall vara smaskens.
Vi har ställt ut vattenskålar vid matplatsen och i vardagsrummet och de dricker nog mest ur dem.
De känns bra att ätandet och drickandet fungerar som det ska.




Förbluffande

Igår var det Radagast (Eldon) som visade sig som den modige och mest framåt. Orädd och pigg på lek utan eftertanke, men idag steg plötsligt Dubblo (Elton) fram. Det märktes tydligt redan i morse.
Han var direkt pigg på lek och kom fram till oss. Han hoppade upp i knät och trängde sig in bakom ryggen när barnen satt i soffan och lät sig klappas. Han satt också i skrivbordsstolen tillsammans med dem.
Det var lite förbluffande men mycket trevligt!




Vilda lekar

Vi hade hört av uppfödaren att killarna hade våldsammare lekar och nu förstår vi vad hon menade. Ett tag var vi oroliga att de bråkade på allvar, men efter en dust så kan de ligga tätt intill varandra igen. Oskiljaktiga!
De far runt i nederkanten av våra långa gardiner för att fånga varandra och far över golvet snabbt som en stormvind och upp i trappen så de dundrar mer än en elefanthjord!
Är det beskrivande nog ... säkert inte!






Påhittighet

För att göra det lite mer spännande och kul för katterna så tog jag fram ett smörgåspapper/bakplåtspapper och formade till en boll. Det blev mycket populärt!
Bollen prasslar så kul när de rör den och far iväg vid minsta "touch" samtidigt som den är lätt som en fjäder att bära runt.
Även ett par kartonger att hoppa i var lite kul, särskilt den med ett fönster på långsidan.



Duschen

Vid ett tillfälle när jag var i badrummet och sonen nyligen hade duschat följde katterna efter och fick upptäcka ett nytt rum. Det mest konstiga och lite läskiga var det våta golvet i duschen. De gick nyfiket på det men skakade varje tass för varje steg. Såg lite kul ut!
När jag ville gå ut ville de gärna stanna kvar... men tillslut fick de hjälp ut.

Skolsyster

Som barn i skolan får man ju besöka skolsyster för vägning och mätning och jag försökte ta ett höjdmått på en av kissarna. Det var inte så lätt! Linjalen var ju så kul att leka med ... 
Jag fick i alla fall ett ungefärligt mått på lite mer än 20 cm över manken, kanske 22 cm.
Det heter ju manke på en häst, men vad säger man på en katt? (Jag mätte ovanför frambenens axlar.)
Radagast verkar också vara lite större, grövre. Jag ska se om jag lyckas väga dem när de känner sig lite mer hemma och kontrollera klorna som jag uppmanats att göra.
Jag har fått lite tips om hur man ska gå till väga på nätet. ( Kattstatus.se )
/Helene

1 kommentar:

Anonym sa...

Söta katter du har (: